Sociaal jaarverslag

2022

Introtext - dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec pellentesque auctor eros, eget cursus est. Duis pharetra vel orci varius pulvinar.

FOR THIS SEASON

GARDEN  TOOLS

ESSENTIAL

“Ontwikkeling is de motor van vooruitgang”

Hier geloven we in bij NBD Biblion. Daarom investeren we in techniek, digitalisering en data. Zodat bibliotheken en scholen relevant kunnen blijven vanuit hun steeds bredere maatschappelijke
en culturele rol.

Nina Nannini, Directeur-bestuurder

NBD Biblion in beeld

Klantvertegenwoordiging: klankbordgroepen

Bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten betrekken we altijd onze klanten. We gaan bij hen op bezoek en daarnaast maken we gebruik van klankbordgroepen. Deze hebben een belangrijke stem in het uitzetten van onze koers en het ontwikkelen van nieuwe en bestaande diensten.

Met deze klankbordgroepen werken we nauw samen en bespreken we ontwikkelingen in de branche, strategische hoofdpunten, de koers van Stichting NBD Biblion en grote veranderingen die van invloed zijn op onze dienstverlening. Hierdoor zorgen we ervoor dat we onze diensten optimaal blijven afstemmen op de behoeften van onze klanten.

Toezicht

Het toezicht van NBD Biblion is ingericht volgens de richtlijnen van de Governance Code voor Cultuur. De Raad van Toezicht (RvT) is werkgever van het bestuur en houdt toezicht op het beleid van het bestuur en de algemene gang van zaken in de NBD Biblion Groep. Ook zijn de leden sparringpartner voor het bestuur en adviseren zij gevraagd en ongevraagd over strategische ontwikkelingen. De Raad van Toezicht heeft een onafhankelijke voorzitter. In 2022 bestond de Raad (tot het vertrek van voorzitter Gerdy Harteveld in september) uit 8 leden, waarvan twee bibliotheekdirecteuren, en nog eens twee leden werkzaam in het boekenvak.

We delen graag de projecten waar wij
trots op zijn!

Welke titel werd dit jaar het meest besteld door bibliotheken?

Top 10
bestelde
jeugdboeken
De meest bestelde jeugdtitels door bibliotheken van 2022

Mijlpalen
in 2022

Jaar na jaar ondersteunen we meerdere organisaties en projecten die bijdragen aan het vergroten van leesplezier en het stimuleren van lezen. Van boeiende podcasts, de (kinder)boekenweek, en diverse literatuurprijzen tot een schrijfwedstrijd.

Samenwerkingen
& sponsoringen

Het financiële jaarverslag van NBD Biblion bestaat uit het bestuursverslag en de financiële gegevens van Stichting NBD Biblion en de vier BVs waarvan de Stichting enig aandeelhouder is: NBD Biblion Technology Group B.V., NBD Biblion Services B.V., Bookarang B.V. en Aura Software B.V.

Cijfers
in beeld

GROUP

TECHNOLOGY

Welke titel werd dit jaar het meest besteld door bibliotheken?

Top 10
bestelde
boeken
volwassenen
De meest bestelde titels voor volwassenen door bibliotheken
van 2022

Bij NBD Biblion werken we jaar na jaar aan de optimalisatie van onze producten en diensten. In 2022 hebben we onze dienstverlening voor scholen en bibliotheken fors opgeschaald. We zijn inmiddels veel meer dan alleen de leverancier van collecties. Bibliotheken kunnen ook bij ons terecht voor tools en advies op het gebied van leesbevordering, opleidingen, kennisbevordering rondom collectioneren en het bereiken van leden met leestips.

Meerjarenstrategie

2022 was ook het jaar waarin we onze meerjarenstrategie hebben herijkt, de basis voor de komende jaren. In 2023 ligt voor ons de focus op:

• Verbeteren van klanttevredenheid

• Betere klantfocus en product-klantfit

• Werken aan de ontwikkeling van de eigen interne organisatie, investeren in onze mensen door opleiding en coaching

• Livegang van een nieuw softwaresysteem voor onze Enterprise Resource Planning (ERP)

• Uitwerken van een plan voor de collectie van de toekomst

• Onderzoek doen naar onze footprint en scenario’s onderzoeken voor de verkleining daarvan

• Pilot voor een streamingdienst voor bibliotheken

• Beter structureren en versnellen van ons innovatieproces

vooruitblik

Meer info over NBD Biblion